In addition to providing strong education training, the Educational Sciences Teaching and Research Unit at UQAT provides personalised guidance to all its students. Also, in order to ensure comprehensive training, the programmes offered cover all education aspects : foundations, disciplines, psycho-pedagogy, didactics, school management, measurement and evaluation, vocational guidance and educational technologies.
Certificate in Elementary Education Support (4955)
The objective of this program is to prepare substitute teachers to intervene with students at the preschool and elementary level. More specifically, it aims at providing future substitute teachers with the background knowledge necessary to better understand the challenges of the pedagogical renewal and at enabling them to develop tools likely to help them act properly in their professional activity.
Exploration de nouvelles pratiques d’enseignement pour favoriser le développement de la compétence à écrire d’élèves anicinapek et innus du primaire
Le bilinguisme langue maternelle - langue seconde et l’apprentissage scolaire en langue seconde font partie de la réalité quotidienne de nombreux élèves autochtones. Ceux-ci vivent ainsi une situation de développement bilingue et biculturelle en ayant surtout une connaissance orale de leur langue maternelle et en faisant les apprentissages scolaires essentiellement en langue seconde écrite. Cela représente une situation d’apprentissage complexe qui pose des défis dans le développement scolaire de ces élèves et dans la formation des enseignants. Or la plupart des recherches tentant d’expliquer la trajectoire scolaire des élèves autochtones ne tiennent compte de cette réalité.
Ce projet de recherche-action visait à contribuer au développement de la compétence à écrire en français langue d’enseignement d’élèves des écoles primaires de Pikogan (Abitibi-Témiscamingue) et d’Unamen Shipu (La Romaine) par l’expérimentation de pratiques d’écriture adaptées au contexte en exploitant le portfolio, et cela en partenariat avec des agents des milieux de pratique.
Training of a cohort of Cree students
From 2003 to 2010, UQAT worked with the Cree School Board (CSB) to develop and implement community teacher training. CSB representatives asked for a training program that would provide a cohort of students with regular teaching diplomas when they graduate.
Undergraduate short program in teaching a second language in an Indigenous context
As part of the Yawanda research project: Revitalization of the Huron-Wendat language (Dorais et al, 2007 à 2012), the First Nations Education Council (FNEC), on the initiative of Wendake school and with the collaboration of Pikogan school, asked UQAT in 2007 to develop a training program for teaching a second language in an Indigenous context. This language must be Indigenous and no longer spoken or threatened with extinction.
Our graduate students
Firs Nation students
- 9 graduate students from Cree School Board in Bachelor in Preschool Education and Primary Teaching (7991-8091)
- 6 graduate students Innus and Huron Wendat in Undergraduate short program in teaching a second language in an Indigenous context (0376)
-
Linda Petawabano